Сьогодні на пленарному засіданні Верховної Ради був прийнятий Проект Закону про внесення змін до Закону України “Про освіту” щодо особливостей доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг за основу і в цілому.
Законопроектом вносяться зміни до Закону України “Про освіту”, якими пропонується врегулювати питання доступу осіб з особливими освітніми потребами до освітніх послуг у навчальних закладах.
Законопроектом, зокрема, передбачається:
В пояснювальній записці до законопроект вказується, що імплементація та реалізація міжнародних і європейських стандартів щодо захисту прав та законних інтересів осіб з особливими освітніми потребами, що викладені в Загальній декларації прав людини, Декларації прав дитини, Декларації про права інвалідів, Саламанській декларації про принципи, політику та практичну діяльність у сфері освіти осіб з особливими потребами та Рамках дій щодо освіти осіб з особливими потребами, Конвенції про права дитини та Конвенції про права осіб з інвалідністю, є одним із пріоритетних напрямів діяльності держави.
У 2009 році Україна ратифікувала Конвенцію про права осіб з інвалідністю та взяла на себе низку зобов’язань, у тому числі щодо забезпечення права осіб з інвалідністю на освіту.
Ці документи базуються, зокрема, на принципах, що кожна дитина має унікальні особливості, інтереси, здібності та навчальні потреби і відповідно варто розбудовувати систему освіти в напрямі створення “школи для всіх” – школи, де особи з особливими освітніми потребами зможуть реалізувати своє право на освіту, зокрема в умовах інклюзивного навчання. Школи з такою інклюзивною орієнтацією дадуть змогу створити належні умови для здобуття освіти особами з особливими освітніми потребами з урахуванням їх індивідуальних потреб, а також мають стати ефективним засобом забезпечення права таких осіб на освіту, сприяння розвитку її особистості, поліпшення стану її здоров’я та якості життя, підвищення рівня участі у житті громади.
Так, статтю 7 Закону України “Про освіту” буде доповнено новою частиною:
Особам з особливими освітніми потребами забезпечується право на навчання з допомогою найбільш доступних для таких осіб мов, методів і способів спілкування, зокрема навчання жестовою мовою, шрифтом Брайля.