У 2020 році є певні нюанси процесу оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксоване не в автоматичному режимі: адвокатська монополія, карантин, судовий збір, зміна судової практики.
Відеоверсія статті доступна за цим посиланням.
Зміст
Позов варто писати до управління патрульної поліції у відповідній області (далі – УПП) або ж до іншого структурного підрозділу поліції, до якого належить поліцейський, який наклав штраф. Позиватися до поліцейського не потрібно, він не є самостійним суб’єктом владних повноважень.
Згідно статті 25 Кодексу адміністративного судочинства України (далі – КАС України), адміністративні справи з приводу оскарження індивідуальних актів, а також дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень, які прийняті (вчинені, допущені) стосовно конкретної фізичної чи юридичної особи (їх об’єднань), вирішуються за вибором позивача адміністративним судом за зареєстрованим у встановленому законом порядку місцем проживання (перебування, знаходження) цієї особи-позивача або адміністративним судом за місцезнаходженням відповідача, крім випадків, визначених КАС України.
Якщо така особа не має місця проживання (перебування) в Україні, тоді справу вирішує адміністративний суд за місцезнаходженням відповідача.
Справи про оскарження постанов про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі розглядаються місцевими загальними судами.
Відповідно до положень КАС України, сторона, третя особа в адміністративній справі, а також особа, якій законом надано право звертатися до суду в інтересах іншої особи, може брати участь у судовому процесі особисто (самопредставництво) та (або) через представника.
Особиста участь у справі особи не позбавляє її права мати в цій справі представника.
Юридична особа незалежно від порядку її створення, суб’єкт владних повноважень, який не є юридичною особою, беруть участь у справі через свого керівника, члена виконавчого органу, іншу особу, уповноважену діяти від її (його) імені відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво юридичної особи, суб’єкта владних повноважень), або через представника.
У нашому випадку УПП не є юридичною особою, однак є суб’єктом владних повноважень. Від імені УПП діє його керівник, інша уповноважена особа відповідно до закону, статуту, положення, трудового договору (контракту) (самопредставництво), або представник.
Представником у суді може бути адвокат або законний представник.
У справах незначної складності та в інших випадках, визначених КАС України, представником може бути фізична особа, яка має адміністративну процесуальну дієздатність.
Суддя в ухвалі про відкриття провадження у справі про оскарження постанови щодо накладення штрафу за порушення Правил дорожнього руху вказує в якому порядку буде розглядатися справа: загальне чи спрощене позовне провадження.
Згідно статті 12 КАС України спрощене позовне провадження призначене для розгляду справ незначної складності та інших справ, для яких пріоритетним є швидке вирішення справи.
Загальне позовне провадження призначене для розгляду справ, які через складність або інші обставини недоцільно розглядати у спрощеному позовному провадженні.
Виключно за правилами загального позовного провадження розглядаються справи у спорах:
Для цілей КАС України справами незначної складності є справи щодо:
Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 КАС України, – через п’ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Підготовче засідання при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до КАС України судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до КАС України обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів, а у випадках, визначених статтею 263 КАС України, – протягом п’ятнадцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Перше судове засідання у справі проводиться не пізніше тридцяти днів із дня відкриття провадження у справі. За клопотанням сторони суд може відкласти розгляд справи з метою надання додаткового часу для подання відповіді на відзив та (або) заперечення, якщо вони не подані до першого судового засідання з поважних причин.
Суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач – разом з позовом або не пізніше п’яти днів з дня отримання відзиву.
При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи – також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.
Відповідно до статті 258 КАС України, за правилами спрощеного позовного провадження розглядаються справи незначної складності.
За правилами спрощеного позовного провадження може бути розглянута будь-яка справа, віднесена до юрисдикції адміністративного суду, за винятком справ, зазначених у частині четвертій статті 258 КАС України.
При вирішенні питання про розгляд справи за правилами спрощеного або загального позовного провадження суд враховує:
Суд має відмовити у розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження або постановити ухвалу про розгляд справи за правилами загального позовного провадження, якщо після прийняття судом до розгляду заяви позивача про збільшення розміру позовних вимог або зміну предмета позову справа підпадає під дію частини четвертої цієї статті.
Суд розглядає за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справи щодо:
Адміністративна справа з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності вирішується місцевими загальними судами як адміністративними судами протягом десяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Позовну заяву щодо оскарження рішень суб’єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності може бути подано протягом десяти днів з дня ухвалення відповідного рішення (постанови), а щодо рішень (постанов) по справі про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, у тому числі зафіксовані в автоматичному режимі, – протягом десяти днів з дня вручення такого рішення (постанови).
За наслідками розгляду справи з приводу рішень, дій чи бездіяльності суб’єктів владних повноважень у справах про притягнення до адміністративної відповідальності місцевий загальний суд як адміністративний має право:
Апеляційні скарги на судові рішення у справах, визначених цією статтею, можуть бути подані протягом десяти днів з дня його проголошення.
Суд апеляційної інстанції розглядає справу у десятиденний строк після закінчення строку апеляційного оскарження з повідомленням учасників справи.
Якщо за наслідками апеляційного перегляду суд апеляційної інстанції змінює захід стягнення в межах, передбачених нормативним актом про відповідальність за адміністративне правопорушення, таке стягнення не може бути посилено.
Судові рішення суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду справ про оскарження постанов щодо порушення Правил дорожнього руху набирають законної сили з моменту проголошення і не можуть бути оскаржені.
Верховний Суд у своїй постанові від 18 березня 2020 року у справі № 543/775/17 дійшов висновку, що за подання позовної заяви про скасування постанови про адміністративне правопорушення належить сплачувати судовий збір у розмірі 0,2 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (у 2020 році це 420,40 грн). Тому, судовий збір сплачується за подання апеляційної та касаційної скарг (якщо допускається касаційне оскарження) у справі про оскарження постанови щодо накладення штрафу за порушення Правил дорожнього руху.
При задоволенні позову сторони, яка не є суб’єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень КАС України, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб’єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Суд, що ухвалив судове рішення, може за заявою учасника справи чи з власної ініціативи ухвалити додаткове рішення, якщо:
Заяву про ухвалення додаткового судового рішення може бути подано до закінчення строку на виконання судового рішення.
Суд, що ухвалив рішення, ухвалює додаткове судове рішення в тому самому складі протягом десяти днів з дня надходження відповідної заяви. Додаткове судове рішення ухвалюється в тому самому порядку, що й судове рішення. У разі необхідності суд може розглянути питання ухвалення додаткового судового рішення в судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, не перешкоджає розгляду заяви.
Додаткове рішення або ухвала про відмову у прийнятті додаткового рішення можуть бути оскаржені.
Згідно статті 276 Кодексу України про адміністративні правопорушення справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення. Місце вчинення адміністративного правопорушення збігається з юрисдикцією УПП, до якого відноситься патрульний поліцейський, який ухвалив постанову про накладення штрафу за порушення Правил дорожнього руху.
Відповідно до положень Інструкції з оформлення поліцейськими матеріалів про адміністративні правопорушення у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху, зафіксовані не в автоматичному режимі, справа про адміністративне правопорушення розглядається за місцем його вчинення, за місцем проживання особи, яка притягається до адміністративної відповідальності, за місцем реєстрації транспортного засобу та на місці вчинення адміністративного правопорушення.
Постанова у справі про адміністративні правопорушення виноситься на місці вчинення адміністративного правопорушення.
Станом на сьогодні, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов’язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв’язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.
Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв’язку з карантином.
Раніше, під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 КАС України, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред’явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину.
Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк дії карантину, пов’язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).
27 comments. Leave new
Якшо справа сфальсифікована ментами про адмін-порушення і суд пішов за ними чи можна звернутись до верховного суду,свідки за мною,справу по суті ніхто нерозглядав,в суді небуло включено мікрофон і фіксацію,апеляція підтримала першу інстанцію,авто стояв на парковці мене продули як пішохода,результат 0.30 проміле.Немає керування тз взагалі,просто продули і підвезли на парковку на ментовскому таксі,і сказали що в них все проходить.
Доброго дня постанова про штраф не прийшла поштою і не було вручено.
А потім заблокували карту Приватбанку і подвоїли суму штрафу за несплату вчасно.
Чк я можу оскаржити, якщо постанова набирає чинності з дня ознайомлення.
Доброго дня. Постанова набирає чинності з моменту її винесення. Строк оскарження постанови починається з дня. який слідує за днем отримання постанови.
Добрий день.
Була складена на водія незаконна постанова, я в суді її оскаржив. На руках є виконавчий лист про стягнення сплаченого судового збору на користь водія, за рахунок бюджетних асигнувань суб”єкта владних повноважень Головного управління Національної поліції у Львівській області.
Куди звертатись з виконавчим листом до Казначейства чи до Виконавчої служби?
Які документи потрібно зібрати та направити куди?
Буду вдячний за відповідь.
А навіщо одразу до суду? Можна написати скаргу в УПП, про оскарження постанови, якщо це не допоможе, то тоді і до суду можна йти!
Який сенс оскаржувати дії поліцейського в управлінні поліції? Цеж заангажований представник.
Добрий день. Що можна зробити якщо виписали штраф непонолітньому водію?
Добрый день. Подала исковое заявление в админ суд по отмене действия постановления , нарушении ПДР. Авто зарегистрировано на мужа, за рулем была я, и от своего имени писала исковое заявление. На данный момент оно еще на рассмотрении. Подскажите, пожалуйста, нужно ли извещать АРМ или какие либо еще органы по поводу того, что данное постановление на данный момент находится на стадии обжалования? Дело в том , что мужу через какое то время блокировали расчетные счета, штраф выписали мне не впервые. В Днепре их выписывают всем кто не оплачивает платную парковку. Но я уверена в своей правоте, поэтому решила оспаривать в этот раз. Не получится ли так, что пока дело оспаривается в одном суде, в другом суде будет выписано постановление и дело будет уже передано в исполнительную службу для взыскания штрафа в принудительном порядке уже с моего мужа?
Доброго дня ,винисли постанову з якою я був не згоден штраф 340 ,а оскарження 420 грн.В нашій країні щоб доказати що ти не винен ти повинен заплатити збір або змиритися і заплатити штраф тим самим визнати свою вину.
Добрый день! Подскажите пожалуйста, если я уже оплатил штраф имею ли я право подавать апелляцию?
Доброго дня. В чому полягає логіка Ваших дій?
Порадьте як краще зробити.
Ситуація: встановив додаток “Дія” і виявилось, що у мене 3 штрафи (і вже у ДВС).
Жодної постанови поштою не отримав (як прописано в законі).
Що робити? Оплатити штраф? Судитися? Але ж я не маю постанов на руках.
Підкажіть ,будь ласка.
Доброго дня. Треба розглядати Вашу ситуацію в індивідуальному порядку. Пишіть на пошту tarasgupalo@gmail.com
Оскаржив поставнову про адмін штраф ПДР, суд мене виправдав, але в ухвалі не повернули судовий збір, на що я подав додаткову заяву, на яку мені відповіли відмовою та додали що ухвала оскарженню не підлягає.
Як діяти далі? Допоможіть порадою, будь ласка.
Треба ознайомитися з ухвалою. Для індивідуальної консультації пишіть tarasgupalo@gmail.com
доброго часу суток. Підкажіть будь ласка, склали протокол на перетин проїзжої частини на жовтий сигнал свілофору. в постанові вказали не вірну адресу місця реєстрації. вказано № водійського посвідчення, Піб та чужа адреса. Чи можливо визнати пстанову недійсною? Дякую
Доброго дня. Недійсною навряд чи вийде визнати, а от скасувати в судовому порядку завжди є шанс.
Добрий день.Виграв суд першої інстанції дорожньої поліції.Вони подали апеляційну скаргу.Підкажіть будь ласка де можна знайти зразок відзива на апеляційну скаргу.
Доброго дня. Не можу дати відповіді на Ваше запитання, так як такі документи складаються індивідуально і на платній основі. Якщо потрібна допомога, звертайтесь: tarasgupalo@gmail.com
не розписано а що далі?
припустімо суд задовольнив позов про скасування штрафу.
Як мені його фізично скасувати, і видалити з бази МВС?
чекати коли ті подадуть апеляцію? як про це я дізнаюсь?
Доброго вечора. Взагалі незрозуміло про що йдеться. Що значить фізично скасувати? Видалити з “кабінету водія”? Для чого цим взагалі перейматися, Ви ж матимете рішення суду про скасування постанови.
В разі скасування постанови про адмінпорушення, яка процедура повернення судового збору?
Суд постановляє ухвалу про повернення судового збору або безпосередньо зазначає про це в рішенні про скасування постанови. Отримуєте копію такого рішення (ухвали) і з відповідною заявою звертаєтесь до Казначейства з проханням повернути кошти на відповідний рахунок.
Скасовуючи постанову про адмінправопорушення суд ухвалює рішення, в якому також вирішує питання про стягнення судового збору з відповідача (поліції). Після набрання чинності рішення, суд видає Виконавчий лист, з яким потрібно звернутися до Казначейства. Порада – додатково підготувати та додати заяву, в якій зазначити, зокрема, рахунок отримувача, суму яка підлягає поверненню, підстави повернення, копію платіжного документу про сплату судового збору, копію судового рішення, завірену вашим підписом. Трохи почекати – і гроші на Вашому рахунку.
притоталитарному режими для простои людини ще можна було надиятись на державуисуд а щас судами правлять наворовани гроши чиновникив
писать научись
Дякую. Корисна інформація