Проект Закону про внесення змін до статті 10 Закону України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність” (щодо забезпечення рівного доступу на здобуття професії) був зареєстрований народним депутатом Сольваром Русланом Миколайовичем вчора, 16 травня.
Законопроектом №6451 пропонується звільнити від проходження стажування не лише осіб, які мають стаж роботи помічника адвоката не менше одного року за останні два роки а й осіб, які мають стаж роботи на посадах судді, прокурора, слідчого, детектива Національного антикорупційного бюро України не менше 5 років.
Згідно із вимогами ст. 1 Закону України “Про адвокатуру та адвокатську діяльність” адвокатська діяльність – це незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.
Захист та представництво полягає в забезпеченні захисту прав, свобод і законних інтересів громадян у різних сферах суспільного життя.
Статтею 6 цього Закону визначено вимоги, які необхідні для отримання статусу адвоката. Зокрема ним може бути фізична особа, яка має повну вищу юридичну освіту, володіє державною мовою, має стаж роботи в галузі права не менше двох років, склала кваліфікаційний іспит, пройшла стажування (крім випадків, встановлених цим Законом), склала присягу адвоката України та отримала свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю.
Відповідно до положень ч. 1 ст. 10 згаданого Закону стажування полягає в перевірці готовності особи, яка отримала свідоцтво про складення кваліфікаційного іспиту, самостійно здійснювати адвокатську діяльність. Стажування здійснюється протягом шести місяців під керівництвом адвоката за направленням ради адвокатів регіону.
Від проходження стажування звільняються особи, які на день звернення із заявою про допуск до складення кваліфікаційного іспиту мають стаж роботи помічника адвоката не менше одного року за останні два роки.
Однак із норми щодо умов стажування випливає парадоксальна ситуація, за якої особа, яка пропрацювала на посаді помічника адвоката лише 1 рік визнається більш професійно компетентнішою у сфері права ніж суддя чи прокурор із 10 чи 15 річним стажем.
Прийняття вищезгаданої норми та усунення дискримінаційної складової сприятиме посиленню конкуренції серед адвокатів на ринку надання правових послуг, підвищення бюджетних надходжень, загально правового рівня адвокатського співтовариства, від чого в кінцевому підсумку перевагу здобудуть громадяни, які потребують правової допомоги.