З 1950-х років до 2011 р. в підручниках для середньої школи невірно відображалися або були відсутні ключові пріоритети, які сьогодні розглядаються як критично важливі компоненти досягнення сталого розвитку. Про це йдеться у новому дослідженні групи з підготовки Всесвітньої доповіді ЮНЕСКО з моніторингу освіти.
Проведений аналіз демонструє нагальну потребу проведення урядовими органами оцінки шкільних підручників, які переглядаються тільки раз в 5-10 років, щоб забезпечити відображення в них ключових цінностей сталого розвитку, в тому числі прав людини, гендерної рівності, охорони навколишнього середовища, глобального громадянства і питань миру.
У проведеному дослідженні аналізуються підручники з історії, суспільствознавства, соціальних дисциплін і географії для середньої школи. При аналізі використовувалися матеріали німецького Інституту Георга Еккерта, який володіє найбільш повною колекцією підручників з різних країн світу.
Автори дослідження приходять до наступних висновків:
Права людини
Гендерна рівність
Екологія
Питання миру
Глобальне громадянство
За словами керівника групи з підготовки Всесвітньої доповіді ЮНЕСКО з моніторингу освіти Аарона Бенаво “підручники відображають основні цінності й пріоритети кожного суспільства і активно використовуються в класах по всьому світу для формування змісту того, що вивчають учні. У нашому новому дослідженні показується, наскільки випускники середніх шкіл, які поступають до вузів, отримують знання із застарілих підручників. Підручники переглядаються досить рідко, і такий перегляд найчастіше обертається внесенням поправок, ніж повною зміною вмісту. Крім того, урядові органи просто не знають, наскільки їх підручники застаріли. Наше дослідження демонструє, що вони повинні більш уважно стежити за тим, чого навчають дітей і підлітків”.
Група з підготовки Всесвітньої доповіді ЮНЕСКО з моніторингу освіти закликає уряди терміново переглянути зміст підручників з метою забезпечення відповідності цінностей, які вони пропагують, принципам Порядку денному ООН у сфері сталого розвитку.
Вона закликає до включення цінностей Цілей сталого розвитку в національні нормативні акти з проведення перегляду підручників та в програми семінарів для авторів і ілюстраторів підручників.
У дослідженні також міститься довідковий список особливо важливого змісту, яким урядові органи можуть скористатися при перегляді затверджених підручників. Окремий варіант даного списку пропонується для використання вчителями та учнями в класах, що дозволить їм оцінити власні підручники і забезпечить підзвітність урядів.