У Верховній Раді України 11 листопада зареєстровано президентський законопроект “Про розвідку”.
Метою прийняття законопроекту № 2412 є вдосконалення правових та організаційних засад функціонування розвідки, діяльності розвідувальних органів України та інших суб’єктів розвідувального співтовариства, підвищення ефективності їхньої взаємодії, а також забезпечення соціального та правового захисту співробітників розвідувальних органів і осіб, залучених до конфіденційного співробітництва з цими органами.
Законопроектом передбачається визначення основних аспектів здійснення та забезпечення розвідувальної діяльності.
На законодавчому рівні унормовується структура розвідувального співтовариства, що включає розвідувальні органи; визначені Радою національної безпеки і оборони України, інші складові сектору безпеки і оборони, які залучаються розвідувальними органами до виконання окремих розвідувальних завдань; координаційний орган з питань розвідки, який може утворюватися Президентом України для сприяння реалізації його повноважень із керівництва розвідкою, забезпечення взаємодії та координації спільної діяльності суб’єктів розвідувального співтовариства. Загальна координація діяльності суб’єктів розвідувального співтовариства здійснюється Президентом України через очолювану ним Раду національної безпеки і оборони України, яка діє відповідно до Закону України “Про Раду національної безпеки і оборони України”.
Суттєво вдосконалено принцип розмежування повноважень розвідувальних органів України та сфер їхньої відповідальності, що унеможливить дублювання функцій цих органів і Служби безпеки України під час здійснення розвідувальної діяльності.
Законопроектом передбачено здійснення контролю за діяльністю розвідувальних органів України, зокрема контроль за суб’єктами розвідувального співтовариства здійснюють Президент України, Верховна Рада України (парламентський контроль), Рахункова палата (державний зовнішній фінансовий контроль). Контроль за виконанням покладених на співробітників розвідувальних органів завдань здійснюють керівники цих органів та уповноважені ними посадові особи в порядку, визначеному законодавством (відомчий контроль). Громадяни України беруть участь у здійсненні цивільного контролю в порядку, встановленому Конституцією України та законами України.
Законопроектом унормовуються питання стосовно інформації про розвідувальні органи та розвідувальну діяльність, зокрема визначається, що інформація про розвідувальну діяльність, про методи розвідки, сили і засоби розвідки, задіяні у здійсненні розвідувальної діяльності, розвідувальна інформація, інформація про забезпечення споживачів розвідувальною інформацією, про взаємодію розвідувальних органів з іншими суб’єктами розвідувального співтовариства, з державними органами, органами місцевого самоврядування, підприємствами установами, організаціями, компетентними органами іноземних держав, міжнародними організаціями належить до таємної інформації та є розвідувальною таємницею.
Це встановить чіткий порядок доступу до такої інформації, неправомірне оприлюднення якої може стати причиною виникнення реальних чи потенційних загроз національній безпеці України, життю чи здоров’ю людей.
Законопроектом оптимізовано та логічно структуровано систему кадрового забезпечення розвідувальних органів, вдосконалено систему професійної підготовки співробітників.
Передбачається підвищити соціальний та правовий захист співробітників кадрового складу, зокрема посадові оклади таких співробітників розраховуватимуться відповідно до розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 1 січня календарного року, як це запроваджено для працівників Національного антикорупційного бюро, Державного бюро розслідувань, органів прокуратури, суддів.
Законопроектом удосконалено механізми фінансування розвідувальних органів та контролю за використанням коштів, матеріально-технічного забезпечення розвідувальних органів України.