Кермувальник у стані сп’яніння заслуговує на найсуворіше покарання, але, згідно із законом, конфіскація машини у водія, тверезість якого сумнівна, – це дискримінаційне та непропорційне втручання у право користування майном.
Останнім часом у ЗМІ з’являється все більше інформації стосовно випадків конфіскації автомобілів у нетверезих водіїв на потреби армії. Наскільки законними є дані рішення, розповідає у своєму блозі юрист Владислав Штика.
Автор висловлює думку про те, що сп’янілий водій заслуговує найсуворішого покарання, проте відчуження автомобіля у водія, тверезість якого сумнівна, – дискримінаційне та непропорційне втручання в право мирного користування майном.
Юрист зазначає, що воєнний стан – не виправдання порушенню прав. Тож які саме порушення він вбачає у конфіскації авто в нетверезого водія?
Немає закону, який дозволяє конфіскацію авто через стан сп’яніння водія – наголошує юрист.
Україна – правова держава, й органи влади зобов’язані діяти на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Стаття 24 Конституції дає невичерпний перелік дискримінації та завершує норму словами: “іншими ознаками”. Спʼянілість водія відноситься до “інших ознак” обмеження, через це конфіскація транспорту лише спʼянілих водіїв – дискримінація.
Правник зазначає, що ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права (ч. 1 ст. 1 Протоколу № 1 до ЄКПЛ).
Принцип пропорційності передбачає, що втручання в право власності, навіть якщо здійснюється згідно з національним законодавством і в інтересах суспільства, буде розглядатися як порушення ст. 1 Першого протоколу до ЄКПЛ, якщо не дотримана справедлива рівновага (баланс) між інтересами держави (суспільства), повʼязаними з втручанням, та інтересами особи, яка так чи інакше страждає від втручання. “Справедлива рівновага” передбачає розумне співвідношення (обґрунтованої пропорційності) між метою, якою необхідно досягти, та засобами, які застосовуються. Необхідний баланс не дотриманий, якщо особа несе “індивідуальний і надмірний тягар”.
Згідно із законодавством, порядок відчуження для ЗСУ в умовах воєнного стану має бути таким:
Порушення алгоритму є злочином – зазначає юрист, зауважуючи, що ЗМІ та посадові особи ігнорують, що відчуження автомобіля відбувається за чітким алгоритмом з оцінкою та відшкодуванням вартості.
Вилучення майна без сплати суми, розумно повʼязаної з його вартістю, за загальним правилом, є непропорційним втручанням, яке не може вважатися виправданим згідно зі ст. 1 Першого протоколу до ЄКПЛ. Однак ст. 1 Першого протоколу також не гарантує права на повну компенсацію за будь-яких обставин, оскільки законні цілі суспільного інтересу можуть вимагати меншого відшкодування, ніж повної ринкової вартості відповідного майна – наголошує правник.
Таке відчуження також порушує права власника – зазначає юрист, цитуючи постанову Верховного Суду від 04.11.2020, №236/3696/18:
Адвокатське об’єднання “Макмел” також називає керування транспортним засобом у стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння серед підстав затримання автомобіля. При цьому, положення статті 2652 Кодексу України про адміністративні правопорушення вказують на те, що у випадку виявлення одного з вищевказаних правопорушень, працівники патрульної поліції мають право тимчасового затримати транспортний засіб шляхом блокування або доставлення його для зберігання на спецмайданчик чи стоянку. Це дозволяється виключно у випадку, якщо розміщення затриманого транспортного засобу суттєво перешкоджає дорожньому руху – наголошують адвокати.
Для уникнення вилучення автомобіля вони рекомендують дотримуватися наступних правил:
Зверніть увагу