Набрання чинності: 06.11.2015
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються у такому значенні:
…
вантаж – певна кількість об’єктів регулювання, які транспортуються з однієї країни до іншої або в межах України і на які поширюється єдиний міжнародний фітосанітарний або карантинний сертифікат (вантаж може складатися з однієї або більше партій);
об’єкти регулювання – будь-яка рослина, продукт рослинного походження, місце зберігання, упаковка, засоби перевезення, контейнери, ґрунт та будь-які інші організми, об’єкти або матеріали, здатні переносити чи поширювати регульовані шкідливі організми;
…
Стаття 5. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, належать:
визначення пріоритетних напрямів, стратегії та механізмів розвитку у сфері карантину рослин;
здійснення нормативно-правового забезпечення у сфері карантину рослин;
визначення відповідно до закону порядку ввезення, вивезення та використання рослин і рослинних продуктів, у тому числі за погодженням із карантинними службами інших держав відповідно до міжнародних договорів України;
затвердження переліку регульованих шкідливих організмів;
внесення подання до Кабінету Міністрів України про запровадження або скасування карантинного режиму;
здійснення інших повноважень, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.
Стаття 7. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, належать:
вивчення видового складу, біології та екології регульованих шкідливих організмів, розробка прогнозу їх поширення з метою запобігання занесенню та/або поширенню;
розробка проектів нормативно-правових актів у сфері карантину рослин;
ведення баз даних та інформування громадськості та заінтересованих партнерів про виявлення, наявність, поширення, локалізацію та за необхідності ліквідацію регульованих шкідливих організмів;
проведення інспектування та фітосанітарної експертизи об’єктів регулювання;
здійснення державного контролю за виконанням фітосанітарних заходів;
видача відповідно до закону карантинних дозволів;
здійснення координації моніторингу, виявлення та ідентифікації регульованих шкідливих організмів в Україні;
підготовка переліку регульованих шкідливих організмів;
підготовка переліку об’єктів регулювання;
здійснення контролю за використанням біологічних контрольних організмів;
підготовка подання до Кабінету Міністрів України про запровадження або скасування карантинного режиму;
проведення науково-дослідних робіт у сфері карантину рослин;
контроль за проведенням фумігації (знезараження) особами об’єктів регулювання, які переміщуються через державний кордон України та/або кордони карантинних зон;
представництво України у міжнародних організаціях відповідно до встановленого законом порядку;
проведення спеціальних досліджень спільно з національними організаціями з карантину та захисту рослин інших країн щодо оцінки відповідності (невідповідності) об’єктів регулювання фітосанітарним правилам;
надання повідомлень заінтересованим партнерам про фітосанітарні заборони чи обмеження;
встановлення спеціально визначеного відсотка вантажів, які підлягають вибірковому фітосанітарному прикордонному контролю;
ведення загальнодержавного реєстру осіб, діяльність яких відповідно до статті 27 цього Закону підлягає реєстрації;
надання відповідей на запити стосовно фітосанітарних заходів.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, для виконання своїх повноважень взаємодіє із центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та місцевими державними адміністраціями.
Стаття 10. Права та обов’язки посадових осіб, які здійснюють державний контроль та нагляд
Державні фітосанітарні інспектори у межах своїх повноважень мають право:
проводити фітосанітарні процедури до об’єктів регулювання;
затримувати об’єкти регулювання для інспектування та фітосанітарної експертизи, якщо вони переміщуються без відповідних фітосанітарних документів або не відповідають фітосанітарним вимогам;
…
безперешкодного доступу до потужностей (об’єктів) виробництва та обігу об’єктів регулювання рослин за наявності підстав для проведення перевірок, визначених цим та іншими законами України, за умови надання особам офіційного направлення на перевірку, в якому зазначаються дата його видачі, назва органу, мета, вид перевірки, підстави, дата початку та дата закінчення перевірки, посади, звання та прізвища уповноважених посадових осіб, які проводитимуть перевірку. Направлення на перевірку є дійсним за наявності підпису посадової особи, уповноваженої на те центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, скріпленого печаткою відповідного органу. Ненадання цих документів або їх надання з порушенням вимог, передбачених цією статтею, є підставою для недопущення уповноважених посадових осіб до проведення перевірки. Проведення перевірок уповноваженими посадовими особами не повинно порушувати встановленого режиму роботи осіб.
…
Стаття 12. Права та обов’язки осіб щодо карантину рослин
Особи, які здійснюють господарську діяльність, пов’язану з виробництвом, переробкою, зберіганням, транспортуванням і торгівлею рослинами та рослинними продуктами, мають право одержувати від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, інформацію про фітосанітарний стан на відповідній території.
Особам, яким завдано шкоду внаслідок запровадження карантинного режиму або у зв’язку з проведенням робіт щодо ліквідації карантинних організмів, збитки відшкодовуються відповідно до закону.
Особи, майно яких використовувалося з метою запобігання поширенню і ліквідації карантинних організмів, мають право на відшкодування завданих їм збитків відповідно до закону та у порядку і розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Особи, які здійснюють господарську діяльність, пов’язану з виробництвом, переробкою, зберіганням, транспортуванням, торгівлею рослинами і рослинними продуктами, зобов’язані:
виконувати фітосанітарні правила та здійснювати фітосанітарні заходи;
виконувати розпорядження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, щодо проведення відповідних карантинних заходів;
зареєструватися у відповідній інспекції з карантину рослин, якщо це вимагається згідно із статтею 27 цього Закону;
…
Стаття 16. Розробка, перегляд, внесення змін та прийняття фітосанітарних заходів
…
Забороняється довільна або необґрунтована дискримінація заінтересованих партнерів, що імпортують до України об’єкти регулювання з країн, у яких статус регульованого шкідливого організму такий, як в Україні.
Фітосанітарні заходи, які здійснюються в іншій країні, вважаються еквівалентними тим, що застосовуються в Україні, якщо така країна об’єктивно доведе, що ці заходи відповідають рівню захисту рослин або перевищують його порівняно з тими, що здійснюються в Україні.
…
Стаття 17. Проведення аналізу ризику та управління ризиком
…
Результати аналізу ризику в письмовій та електронній формі повинні бути доступні для всіх заінтересованих осіб – як українських, так і іноземних.
Проведення аналізу ризику здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин.
Управління ризиком полягає у зменшенні ризику для життя та здоров’я рослин відповідно до належного рівня фітосанітарного захисту, який встановлений в Україні.
При розгляді альтернативних варіантів зменшення ризику занесення карантинних організмів визначені фітосанітарні заходи не повинні обмежувати торгівлю більше, ніж необхідно для досягнення належного рівня фітосанітарного захисту, враховуючи технічну та економічну доцільність запропонованих альтернативних заходів.
Стаття 19. Повідомлення про здійснення фітосанітарних заходів
Для повідомлення про здійснення фітосанітарних заходів центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин:
у триденний строк після завершення розроблення фітосанітарних заходів розміщує у періодичних виданнях відповідне повідомлення;
інформує про фітосанітарні заходи Центр обробки запитів країн – членів Світової організації торгівлі і Світової організації торгівлі (далі – Центр обробки запитів), який доводить їх до країн – членів цієї організації з метою зменшення впливу на експортні можливості заінтересованих партнерів.
Повідомлення публікується не пізніше ніж за 60 днів до здійснення фітосанітарного заходу. Повідомлення складається за формою та вимогами відповідних міжнародних організацій або міжнародних договорів. У повідомленні зазначаються об’єкти регулювання, яких стосується та/або на які вплине фітосанітарний захід, з коротким змістом та обґрунтуванням щодо здійсненого заходу.
На письмовий запит осіб чи заінтересованих партнерів центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, надає інформацію щодо фітосанітарних заходів із зазначенням у разі потреби положень, що істотно відрізняються від міжнародних стандартів.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, розглядає письмові коментарі щодо надзвичайного фітосанітарного заходу, отримані від заінтересованих партнерів та осіб, і за їх письмовим запитом обговорює такі коментарі і враховує їх та результати обговорень при розгляді питання про внесення змін до надзвичайного фітосанітарного заходу.
У разі виникнення надзвичайних обставин та, як наслідок, здійснення фітосанітарного заходу повідомлення публікується в офіційних друкованих виданнях органів державної влади.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, визначає вплив надзвичайного фітосанітарного заходу на експортні можливості заінтересованих партнерів.
Стаття 21. Опублікування та здійснення фітосанітарних заходів
Фітосанітарні заходи в триденний термін після їх прийняття публікуються в офіційних друкованих виданнях відповідних органів державної влади.
Фітосанітарні заходи здійснюються не раніше ніж через 6 місяців після опублікування, за винятком надзвичайних фітосанітарних заходів.
Стаття 25. Встановлення переліку регульованих шкідливих організмів
…
Перелік регульованих шкідливих організмів ( z1300-06 ) затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, та публікується в офіційних друкованих виданнях органів державної влади.
Перелік регульованих шкідливих організмів поновлюється за необхідності відповідно до статусу шкідливих організмів в Україні та змін у переліках А-1 та А-2 Європейської та Середземноморської організації захисту рослин та затверджується у термін, що не перевищує 30 днів, і публікується в офіційних друкованих виданнях органів державної влади, а також в мережі Інтернет.
Стаття 26. Встановлення переліку об’єктів регулювання
Кабінет Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, затверджує перелік об’єктів регулювання ( 705-2007-п ).
Перелік об’єктів регулювання складається відповідно до міжнародних стандартів, інструкцій та рекомендацій.
У переліку об’єктів регулювання визначаються об’єкти регулювання з конкретних країн або зон країн походження, які заборонені для імпорту внаслідок статусу регульованих шкідливих організмів на території, з якої походять такі об’єкти регулювання.
Зміни до переліку об’єктів регулювання вносяться відповідно до зміни статусу регульованих шкідливих організмів іноземної держави, нової наукової інформації та міжнародних стандартів.
Стаття 27. Реєстрація осіб, які здійснюють господарську діяльність, пов’язану з виробництвом та обігом об’єктів регулювання
…
Реєстрація осіб проводиться на підставі результатів перевірки об’єктів регулювання державним фітосанітарним інспектором.
Особам, зареєстрованим в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, надається реєстраційний номер.
Плата за реєстрацію не стягується.
Порядок реєстрації осіб визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин.
Стаття 29. Контроль за переміщенням об’єктів регулювання
Об’єкти регулювання переміщуються територією України за наявності карантинного сертифіката у випадках:
вивезення та/або ввезення об’єктів регулювання у карантинну зону;
транспортування імпортованих об’єктів регулювання, які зберігалися, перепаковувалися, розділялися на частини, змішувалися з іншими вантажами.
Карантинний сертифікат видається державним фітосанітарним інспектором не раніше, ніж за 14 діб до дати переміщення об’єктів регулювання територією України на підставі проведених фітосанітарних процедур.
Державний фітосанітарний інспектор зобов’язаний прийняти рішення про видачу або відмову у видачі карантинного сертифіката протягом 5 діб.
Рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката надається особі у письмовій формі.
Підставами для прийняття рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката є:
невідповідність об’єктів регулювання вимогам фітосанітарних заходів;
виявлення зараження об’єктів регулювання регульованими шкідливими організмами;
відсутність реєстрації особи, передбаченої статтею 27 цього Закону;
невідповідність наявних об’єктів регулювання, заявлених особою для переміщення територією України;
невиконання розпоряджень державного фітосанітарного інспектора щодо застосування фітосанітарних заходів;
відсутність оплати за видачу карантинного сертифіката.
Підставами для анулювання карантинного сертифіката є:
порушення особою вимог фітосанітарних заходів, які визначені у карантинному сертифікаті;
повідомлення особи про втрату карантинного сертифіката;
пошкодження карантинного сертифіката, що не дає можливості визначити фітосанітарний стан об’єктів регулювання;
підробка карантинного сертифіката.
Порядок оформлення карантинних сертифікатів визначається Кабінетом Міністрів України.
Плата за видачу карантинного сертифіката справляється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Особа, яка у встановленому порядку надала державному фітосанітарному інспектору усі необхідні документи та провела оплату і не отримала у визначені терміни рішення про видачу або відмову у видачі карантинного сертифіката, має право здійснити задеклароване переміщення об’єктів регулювання.
Об’єкти регулювання, що надходять у зону, в якій відсутні регульовані шкідливі організми, підлягають інспектуванню з метою встановлення:
відсутності зараження регульованими шкідливими організмами;
відповідності їх фітосанітарним правилам.
Об’єкти регулювання можуть переміщуватися в межах зони, вільної від регульованих шкідливих організмів, без наявності карантинного сертифіката.
Рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката може бути оскаржено до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, або до суду.
Заява про оскарження рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, у строк, що не перевищує 10 днів після одержання відповідного рішення. Заява розглядається в 10-денний строк.
Про результати розгляду заявник повідомляється у письмовій формі.
Стаття 33. Порядок запровадження та скасування карантинного режиму в Україні
У разі виявлення карантинних організмів на території України карантинний режим запроваджується: у межах декількох областей Кабінетом Міністрів України за поданням Головного державного фітосанітарного інспектора України; на території Автономної Республіки Крим, областей, декількох районів, району, населеного пункту чи території окремого господарства – відповідно Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою державною адміністрацією за поданням відповідно головних державних фітосанітарних інспекторів чи державних фітосанітарних інспекторів з карантину рослин. У разі виявлення карантинного організму на територіях, на яких розташовуються об’єкти виробництва, зберігання або переробки зернових, олійних і зернобобових культур, карантинний режим запроваджується в межах відповідного району.
Карантинний режим запроваджується протягом доби з моменту виявлення карантинного організму.
Орган, що приймає рішення про запровадження або скасування карантинного режиму, протягом доби оприлюднює таке рішення в офіційних друкованих виданнях.
У рішенні про запровадження карантинного режиму обов’язково зазначається таке:
обставини, що спричинили запровадження карантинного режиму, включаючи ідентифікацію конкретного карантинного організму;
межі карантинної та регульованої зон, у яких запроваджується карантинний режим;
час, з якого запроваджується карантинний режим;
фітосанітарні заходи, що здійснюються в карантинній зоні, та органи, що їх здійснюють.
Карантинний режим скасовується органом, що прийняв рішення про його запровадження, за поданням відповідних головних державних фітосанітарних інспекторів чи державних фітосанітарних інспекторів.
У рішенні про скасування карантинного режиму обов’язково зазначаються:
обставини, що спричинили скасування карантинного режиму;
час, з якого скасовується карантинний режим.
Стаття 34. Фітосанітарні заходи, що застосовуються у карантинній і регульованій зоні
На підставі та в порядку, встановлених законом, у карантинних і регульованих зонах здійснюються такі спеціальні заходи:
інспектування та фітосанітарна експертиза об’єктів регулювання;
здійснення контролю за проведенням локалізації та ліквідації карантинних організмів особами;
заборона вивезення з карантинних та регульованих зон заражених карантинними організмами об’єктів регулювання;
фумігація (знезараження) об’єктів регулювання;
технічна переробка об’єктів регулювання, заражених карантинними організмами.
Рослини, продукти рослинного походження та інші об’єкти регулювання, заражені карантинними організмами, які неможливо знезаразити або направити на технічну переробку, підлягають знищенню в порядку, встановленому законом.
Місцеві державні адміністрації, власники (уповноважені ними органи) морських і річкових портів (пристаней), залізничних станцій, аеропортів (аеродромів), підприємств поштового зв’язку, автовокзалів (автостанцій), посадові особи митниць та пунктів пропуску на державному кордоні України, на автомобільних шляхах сполучення повинні сприяти державним фітосанітарним інспекторам у здійсненні карантинних заходів.
Відшкодування збитків, що заподіяні внаслідок неправомірних дій органів та посадових осіб, які забезпечують виконання карантинних заходів, здійснюється відповідно до закону.
Стаття 39. Стандартний фітосанітарний контроль
Усі імпортні або транзитні вантажі з об’єктами регулювання підлягають стандартному фітосанітарному прикордонному контролю, який здійснюється шляхом інспектування, з метою встановлення, що:
карантинний дозвіл, який супроводжує об’єкт регулювання, є дійсним, якщо такий вимагається згідно з діючими фітосанітарними заходами;
об’єкт регулювання супроводжується фітосанітарним сертифікатом, якщо такий вимагається згідно з діючими фітосанітарними заходами;
об’єкти регулювання відповідають документам, які його супроводжують;
відсутні карантинні організми та ознаки пошкодження вантажу.
Ввезення в Україну або транзит через її територію вантажу дозволяється за таких умов:
супроводження дійсним карантинним дозволом;
наявність повного та дійсного фітосанітарного сертифіката;
відсутність карантинних організмів та ознак зараження ними;
наявність непошкодженого опломбування транзитного вантажу, здійсненого митним органом країни-експортера;
попередні вантажі з аналогічними об’єктами регулювання з країни походження та/або конкретного об’єкта походження супроводжувалися повними та дійсними фітосанітарними сертифікатами;
вантаж відповідає вимогам карантинного дозволу та фітосанітарних заходів.
…
Стаття 40. Вибірковий фітосанітарний контроль
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, на основі даних щодо виявлення карантинних організмів у вантажах з об’єктами регулювання будь-якого походження, що імпортуються, а також на основі інших факторів, що можуть впливати на життя та здоров’я рослин, встановлює спеціально визначений відсоток вантажів, які підлягають обов’язковому розширеному фітосанітарному контролю.
Обов’язковий розширений фітосанітарний прикордонний контроль на кордоні застосовується відповідно до порядку про вибірковий фітосанітарний контроль, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, до початку нового календарного року на наступний рік.
Порядком про вибірковий фітосанітарний контроль встановлюються спеціально визначені відсотки вантажів з об’єктами регулювання за категоріями:
живі рослини будь-якого походження;
продукти рослинного походження;
інші об’єкти регулювання будь-якого походження.
Стаття 46. Фітосанітарний контроль вантажів з об’єктами регулювання, що експортуються
Об’єкти регулювання, що експортуються або реекспортуються, супроводжуються оригіналом фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт ( z1121-05 ) та/або іншою документацією за запитом країни призначення.
Фітосанітарний сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт видається державним фітосанітарним інспектором не раніше, ніж за 14 діб до дати переміщення об’єктів регулювання на підставі проведених фітосанітарних процедур.
Державний фітосанітарний інспектор зобов’язаний прийняти рішення про видачу або відмову у видачі фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт протягом 5 діб.
Рішення про відмову у видачі фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт надається особі у письмовій формі.
…
Заява про оскарження рішення про відмову у видачі фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, у строк, що не перевищує 10 днів після одержання відповідного рішення. Заява розглядається в 10-денний строк.
Про результати розгляду заявник повідомляється у письмовій формі.
Особа, яка у встановленому порядку надала державному фітосанітарному інспектору всі необхідні документи та здійснила оплату і не отримала у визначені терміни рішення про видачу або відмову у видачі фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт, має право здійснити задеклароване переміщення об’єктів регулювання.
Фітосанітарнй сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт повинен мати серійний номер та відповідати типовим сертифікатам міжнародних організацій і в разі потреби містити додаткову декларацію, визначену країною призначення.
Стаття 1. Визначення термінів
У цьому Законі нижченаведені терміни вживаються у такому значенні:
…
вантаж – певна кількість об’єктів регулювання (або об’єктів, на які поширюється правовий режим об’єктів регулювання), які транспортуються з однієї країни до іншої або в межах України і на які поширюється єдиний міжнародний фітосанітарний або карантинний сертифікат (вантаж може складатися з однієї або більше партій);
об’єкти регулювання – будь-яка рослина, продукт рослинного походження, місце зберігання, упаковка, засоби перевезення, контейнери, ґрунт та будь-які інші організми, об’єкти або матеріали, здатні переносити чи поширювати регульовані шкідливі організми, які визначаються окремо для цілей імпорту, експорту та реекспорту, а також для цілей контролю за переміщенням територією України;
…
Стаття 5. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, належать:
визначення пріоритетних напрямів, стратегії та механізмів розвитку у сфері карантину рослин;
здійснення нормативно-правового забезпечення у сфері карантину рослин;
визначення відповідно до закону порядку ввезення, вивезення та використання рослин і рослинних продуктів, у тому числі за погодженням із карантинними службами інших держав відповідно до міжнародних договорів України;
затвердження переліку регульованих шкідливих організмів;
внесення подання до Кабінету Міністрів України про запровадження або скасування карантинного режиму;
здійснення інших повноважень, визначених законами України.
Стаття 7. Повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, належать:
вивчення видового складу, біології та екології регульованих шкідливих організмів, розробка прогнозу їх поширення з метою запобігання занесенню та/або поширенню;
розробка проектів нормативно-правових актів у сфері карантину рослин;
ведення баз даних та інформування громадськості та заінтересованих партнерів про виявлення, наявність, поширення, локалізацію та за необхідності ліквідацію регульованих шкідливих організмів;
проведення інспектування та фітосанітарної експертизи об’єктів регулювання;
здійснення державного контролю за виконанням фітосанітарних заходів;
видача відповідно до закону карантинних дозволів;
здійснення координації моніторингу, виявлення та ідентифікації регульованих шкідливих організмів в Україні;
підготовка переліку регульованих шкідливих організмів;
підготовка переліку об’єктів регулювання;
здійснення контролю за використанням біологічних контрольних організмів;
підготовка подання до Кабінету Міністрів України про запровадження або скасування карантинного режиму;
проведення науково-дослідних робіт у сфері карантину рослин;
контроль за проведенням фумігації (знезараження) особами об’єктів регулювання, які переміщуються через державний кордон України та/або кордони карантинних зон;
представництво України у міжнародних організаціях відповідно до встановленого законом порядку;
проведення спеціальних досліджень спільно з національними організаціями з карантину та захисту рослин інших країн щодо оцінки відповідності (невідповідності) об’єктів регулювання фітосанітарним правилам;
надання повідомлень заінтересованим партнерам про фітосанітарні заборони чи обмеження;
встановлення спеціально визначеного відсотка вантажів, які підлягають вибірковому фітосанітарному прикордонному контролю на основі проведення аналізу ризиків відповідно до вимог статті 17 цього Закону;
ведення загальнодержавного реєстру осіб, діяльність яких відповідно до статті 27 цього Закону підлягає реєстрації;
надання відповідей на запити стосовно фітосанітарних заходів;
публікація у вільному доступі на своїй офіційній інтернет-сторінці інформації про розроблені та/або переглянуті фітосанітарні заходи та фітосанітарні заходи країн призначення, результатів аналізу ризику, рішень про запровадження або скасування карантинного режиму, у тому числі переліку територій, на яких запроваджено карантинний режим, а також переліку регульованих шкідливих організмів переліків шкідливих організмів А1 та А2 Європейської та Середземноморської організації захисту рослин, протягом одного робочого дня з дня отримання такої інформації, якщо інше не передбачено цим Законом.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, для виконання своїх повноважень взаємодіє із центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та місцевими державними адміністраціями.
Стаття 10. Права та обов’язки посадових осіб, які здійснюють державний контроль та нагляд
Державні фітосанітарні інспектори у межах своїх повноважень мають право:
проводити фітосанітарні процедури до об’єктів регулювання;
затримувати згідно із законом об’єкти регулювання для інспектування та фітосанітарної експертизи, якщо вони переміщуються без відповідних фітосанітарних документів або у разі візуального виявлення у вантажі регульованого шкідливого організму;
…
безперешкодного доступу до потужностей (об’єктів) виробництва та обігу об’єктів регулювання, включених до переліку об’єктів регулювання для цілей контролю за переміщенням територією України, в порядку, встановленому Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
…
Стаття 12. Права та обов’язки осіб щодо карантину рослин
Особи, які здійснюють господарську діяльність, пов’язану з виробництвом, переробкою, зберіганням, транспортуванням і торгівлею рослинами та рослинними продуктами, мають право одержувати від центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, інформацію про фітосанітарний стан на відповідній території.
Особам, яким завдано шкоду внаслідок запровадження карантинного режиму або у зв’язку з проведенням робіт щодо ліквідації карантинних організмів, збитки відшкодовуються відповідно до закону.
Особи, майно яких використовувалося з метою запобігання поширенню і ліквідації карантинних організмів, мають право на відшкодування завданих їм збитків відповідно до закону та у порядку і розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України.
Особи, які здійснюють господарську діяльність, пов’язану з виробництвом, переробкою, зберіганням, транспортуванням, торгівлею рослинами і рослинними продуктами, зобов’язані:
виконувати фітосанітарні правила та здійснювати фітосанітарні заходи;
виконувати розпорядження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, щодо проведення відповідних карантинних заходів;
подавати визначену законом інформацію для реєстрації до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, якщо це вимагається згідно із статтею 27 цього Закону;
…
Стаття 16. Розробка, перегляд, внесення змін та прийняття фітосанітарних заходів
…
Забороняється дискримінація заінтересованих партнерів, що імпортують до України об’єкти регулювання з країн, у яких статус регульованого шкідливого організму такий, як в Україні.
Фітосанітарні заходи, які здійснюються в іншій країні, вважаються еквівалентними тим, що застосовуються в Україні, якщо така країна на основі науково обґрунтованої інформації доведе, що ці заходи відповідають рівню захисту рослин або перевищують його порівняно з тими, що здійснюються в Україні.
…
Стаття 17. Проведення аналізу ризику та управління ризиком
…
Результати аналізу ризику розміщуються на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, протягом трьох робочих днів із дня затвердження висновків.
Проведення аналізу ризику здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин.
Управління ризиком полягає у зменшенні ризику для життя та здоров’я рослин відповідно до належного рівня фітосанітарного захисту, який встановлений в Україні.
При розгляді альтернативних варіантів зменшення ризику занесення карантинних організмів визначені фітосанітарні заходи не повинні обмежувати торгівлю більше, ніж необхідно для досягнення належного рівня фітосанітарного захисту, враховуючи технічну та економічну доцільність запропонованих альтернативних заходів.
Стаття 19. Повідомлення про здійснення фітосанітарних заходів
Для повідомлення про здійснення фітосанітарних заходів центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин:
у триденний строк після завершення розроблення фітосанітарних заходів розміщує відповідне повідомлення у періодичних виданнях, а також на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин;
інформує про фітосанітарні заходи Центр обробки запитів країн – членів Світової організації торгівлі і Світової організації торгівлі (далі – Центр обробки запитів), який доводить їх до країн – членів цієї організації з метою зменшення впливу на експортні можливості заінтересованих партнерів.
Повідомлення публікується не пізніше ніж за 60 днів до здійснення фітосанітарного заходу. Повідомлення складається за формою та вимогами відповідних міжнародних організацій або міжнародних договорів. У повідомленні зазначаються об’єкти регулювання, яких стосується та/або на які вплине фітосанітарний захід, з коротким змістом та обґрунтуванням щодо здійсненого заходу.
На письмовий запит осіб чи заінтересованих партнерів центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, надає інформацію щодо фітосанітарних заходів із зазначенням у разі потреби положень, що істотно відрізняються від міжнародних стандартів.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, розглядає письмові коментарі щодо надзвичайного фітосанітарного заходу, отримані від заінтересованих партнерів та осіб, і за їх письмовим запитом обговорює такі коментарі і враховує їх та результати обговорень при розгляді питання про внесення змін до надзвичайного фітосанітарного заходу.
У разі виникнення надзвичайних обставин та, як наслідок, здійснення фітосанітарного заходу повідомлення публікується в офіційних друкованих виданнях органів державної влади і на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, визначає вплив надзвичайного фітосанітарного заходу на експортні можливості заінтересованих партнерів.
Стаття 21. Опублікування та здійснення фітосанітарних заходів
Фітосанітарні заходи в триденний термін після їх прийняття публікуються в офіційних друкованих виданнях відповідних органів державної влади і на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин.
Фітосанітарні заходи здійснюються не раніше ніж через 6 місяців після опублікування, за винятком надзвичайних фітосанітарних заходів.
Стаття 25. Встановлення переліку регульованих шкідливих організмів
…
Перелік регульованих шкідливих організмів ( z1300-06 ) затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, та публікується в офіційних друкованих виданнях органів державної влади і на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин.
Перелік регульованих шкідливих організмів поновлюється за необхідності відповідно до статусу шкідливих організмів в Україні та змін у переліках А-1 та А-2 Європейської та Середземноморської організації захисту рослин та затверджується у термін, що не перевищує 30 днів, і публікується в офіційних друкованих виданнях органів державної влади та на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин.
Стаття 26. Встановлення переліку об’єктів регулювання
Кабінет Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, затверджує окремі переліки об’єктів регулювання:
для цілей імпорту, експорту та реекспорту;
для цілей контролю за переміщенням територією України.
Перелік об’єктів регулювання для цілей контролю за переміщенням територією України складається відповідно до міжнародних стандартів, інструкцій та рекомендацій на основі проведення аналізу ризиків відповідно до вимог статті 17 цього Закону.
У переліку об’єктів регулювання для цілей імпорту, експорту та реекспорту визначаються:
об’єкти регулювання для цілей імпорту із зазначенням конкретних країн-експортерів або зон країн походження, які заборонені для імпорту внаслідок статусу регульованих шкідливих організмів на території, з якої походять такі об’єкти регулювання;
об’єкти регулювання для цілей експорту та реекспорту із зазначенням конкретних країн-імпортерів, які вимагають супроводження фітосанітарними документами.
Зміни до переліків об’єктів регулювання вносяться відповідно до зміни статусу регульованих шкідливих організмів іноземної держави та/або України, нової науково обґрунтованої інформації, повідомлень країн-імпортерів та міжнародних стандартів.
Переліки об’єктів регулювання розміщуються на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, протягом трьох робочих днів із дня набрання ними чинності.
На рослини, продукти рослинного походження, місця зберігання, упаковки, засоби перевезення, контейнери, ґрунт та будь-які інші організми, об’єкти або матеріали, здатні переносити чи поширювати регульовані шкідливі організми, не включені до переліку об’єктів регулювання для цілей імпорту, експорту, реекспорту та контролю за переміщенням територією України, за запитом особи, яка здійснює переміщення вантажу з такими об’єктами, поширюється правовий режим об’єктів регулювання, встановлений цим Законом.
Стаття 27. Реєстрація осіб, які здійснюють господарську діяльність, пов’язану з виробництвом та обігом об’єктів регулювання
…
Реєстрація проводиться протягом 10 робочих днів на основі заяви, поданої особою, яка здійснює господарську діяльність, пов’язану з виробництвом та обігом об’єктів регулювання, відповідно до закону за формою, що встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин.
Особам, зареєстрованим в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, надається реєстраційний номер.
Плата за реєстрацію не стягується.
Порядок реєстрації осіб визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин.
Стаття 29. Контроль за переміщенням об’єктів регулювання
Об’єкти регулювання, включені до переліку об’єктів регулювання для цілей контролю за переміщенням територією України, переміщуються територією України за наявності карантинного сертифіката у випадках:
вивезення об’єктів регулювання з карантинної зони;
транспортування імпортованих об’єктів регулювання, які зберігалися, перепаковувалися, розділялися на частини, змішувалися з іншими вантажами.
Карантинний сертифікат видається державним фітосанітарним інспектором не раніше, ніж за 14 діб до дати переміщення об’єктів регулювання територією України на підставі проведених фітосанітарних процедур. Карантинний сертифікат видається державним фітосанітарним інспектором у разі відсутності підстав для відмови, передбачених цією статтею. Карантинний сертифікат також може видаватися на рослини, продукти рослинного походження, місця зберігання, упаковки, засоби перевезення, контейнери, ґрунт та будь-які інші організми, об’єкти або матеріали, здатні переносити чи поширювати регульовані шкідливі організми, не включені до переліку об’єктів регулювання для цілей контролю за переміщенням територією України, за запитом особи, яка здійснює переміщення вантажу з такими об’єктами.
Державний фітосанітарний інспектор зобов’язаний видати заявнику карантинний сертифікат або прийняти рішення про відмову у його видачі протягом 24 годин після завершення завантаження транспортного засобу. Завершення завантаження транспортного засобу фіксується шляхом направлення власником вантажу або уповноваженою ним особою письмового повідомлення про початок завантаження транспортного засобу до відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, із зазначенням інформації про транспортний засіб, вантаж, запланований час та дату завершення завантаження.
Рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката надається особі у письмовій формі.
Підставами для прийняття рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката є:
невідповідність об’єктів регулювання вимогам фітосанітарних заходів;
виявлення зараження об’єктів регулювання регульованими шкідливими організмами;
відсутність реєстрації особи, передбаченої статтею 27 цього Закону;
невідповідність наявних об’єктів регулювання, заявлених особою для переміщення територією України;
невиконання розпоряджень державного фітосанітарного інспектора щодо застосування фітосанітарних заходів;
відсутність оплати за видачу карантинного сертифіката.
Виключними підставами для анулювання карантинного сертифіката є:
порушення особою вимог фітосанітарних заходів, які визначені у карантинному сертифікаті;
повідомлення особи про втрату карантинного сертифіката;
пошкодження карантинного сертифіката, що не дає можливості визначити фітосанітарний стан об’єктів регулювання;
підробка карантинного сертифіката.
Порядок оформлення карантинних сертифікатів визначається Кабінетом Міністрів України.
Плата за видачу карантинного сертифіката справляється у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Особа, яка у встановленому порядку надала державному фітосанітарному інспектору усі необхідні документи та провела оплату і не отримала у визначені терміни рішення про видачу або відмову у видачі карантинного сертифіката, має право здійснити задеклароване переміщення об’єктів регулювання.
Об’єкти регулювання можуть переміщуватися в межах та за межі зони, вільної від регульованих шкідливих організмів, без наявності карантинного сертифіката.
Рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката може бути оскаржено до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, або до суду.
Заява про оскарження рішення про відмову у видачі карантинного сертифіката подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, у строк, що не перевищує 10 днів після одержання відповідного рішення. Заява розглядається не пізніше двох робочих днів після її подання.
Про результати розгляду заявник повідомляється у письмовій формі.
Стаття 33. Порядок запровадження та скасування карантинного режиму в Україні
У разі виявлення карантинних організмів на території України карантинний режим запроваджується: у межах декількох областей Кабінетом Міністрів України за поданням Головного державного фітосанітарного інспектора України; на території Автономної Республіки Крим, областей, декількох районів, району, населеного пункту чи території окремого господарства – відповідно Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевою державною адміністрацією за поданням відповідно головних державних фітосанітарних інспекторів чи державних фітосанітарних інспекторів з карантину рослин.
Карантинний режим запроваджується протягом доби з моменту виявлення карантинного організму.
Орган, що приймає рішення про запровадження або скасування карантинного режиму, протягом доби оприлюднює таке рішення в офіційних друкованих виданнях та на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин. Рішення про запровадження або скасування карантинного режиму набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування в офіційному друкованому виданні та на офіційній інтернет-сторінці центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин.
У рішенні про запровадження карантинного режиму обов’язково зазначається таке:
обставини, що спричинили запровадження карантинного режиму, включаючи ідентифікацію конкретного карантинного організму;
межі карантинної зони, в якій запроваджується карантинний режим;
час, з якого запроваджується карантинний режим;
фітосанітарні заходи, що здійснюються в карантинній зоні, та органи, що їх здійснюють.
Карантинний режим скасовується органом, що прийняв рішення про його запровадження, за поданням відповідних головних державних фітосанітарних інспекторів чи державних фітосанітарних інспекторів.
У рішенні про скасування карантинного режиму обов’язково зазначаються:
обставини, що спричинили скасування карантинного режиму;
час, з якого скасовується карантинний режим.
Стаття 34. Фітосанітарні заходи, що застосовуються у карантинній зоні
На підставі та в порядку, встановлених законом, у карантинних зонах здійснюються такі спеціальні заходи:
інспектування та фітосанітарна експертиза об’єктів регулювання;
здійснення контролю за проведенням локалізації та ліквідації карантинних організмів особами;
заборона вивезення з карантинних зон заражених карантинними організмами об’єктів регулювання;
фумігація (знезараження) об’єктів регулювання у разі їх вивезення з карантинної зони у зону, вільну від регульованих шкідливих організмів;
технічна переробка об’єктів регулювання, заражених карантинними організмами.
Рослини, продукти рослинного походження та інші об’єкти регулювання, заражені карантинними організмами, які неможливо знезаразити або направити на технічну переробку, підлягають знищенню в порядку, встановленому законом.
Місцеві державні адміністрації, власники (уповноважені ними органи) морських і річкових портів (пристаней), залізничних станцій, аеропортів (аеродромів), підприємств поштового зв’язку, автовокзалів (автостанцій), посадові особи митниць та пунктів пропуску на державному кордоні України, на автомобільних шляхах сполучення повинні сприяти державним фітосанітарним інспекторам у здійсненні карантинних заходів.
Відшкодування збитків, що заподіяні внаслідок неправомірних дій органів та посадових осіб, які забезпечують виконання карантинних заходів, здійснюється відповідно до закону.
Стаття 39. Стандартний фітосанітарний контроль
Усі імпортні або транзитні вантажі з об’єктами регулювання включеними до переліків об’єктів регулювання для цілей імпорту, експорту, реекспорту та для цілей контролю за переміщенням територією України підлягають стандартному фітосанітарному прикордонному контролю, який здійснюється шляхом інспектування, з метою встановлення, що:
карантинний дозвіл, який супроводжує об’єкт регулювання, є дійсним, якщо такий вимагається згідно з діючими фітосанітарними заходами;
об’єкт регулювання супроводжується фітосанітарним сертифікатом, якщо такий вимагається згідно з діючими фітосанітарними заходами;
об’єкти регулювання відповідають документам, які його супроводжують;
відсутні карантинні організми та ознаки пошкодження вантажу.
Ввезення в Україну або транзит через її територію вантажу дозволяється за таких умов:
супроводження дійсним карантинним дозволом;
наявність повного та дійсного фітосанітарного сертифіката;
відсутність карантинних організмів та ознак зараження ними;
наявність непошкодженого опломбування транзитного вантажу, здійсненого митним органом країни-експортера;
попередні вантажі з аналогічними об’єктами регулювання з країни походження та/або конкретного об’єкта походження супроводжувалися повними та дійсними фітосанітарними сертифікатами;
вантаж відповідає вимогам карантинного дозволу та фітосанітарних заходів.
…
Стаття 40. Вибірковий фітосанітарний контроль
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, на основі даних щодо виявлення карантинних організмів у вантажах з об’єктами регулювання будь-якого походження, що імпортуються, а також на основі інших факторів, що можуть впливати на життя та здоров’я рослин, враховуючи результати аналізу ризиків відповідно до вимог статті 17 цього Закону, встановлює спеціально визначений відсоток вантажів, які підлягають обов’язковому розширеному фітосанітарному контролю.
Обов’язковий розширений фітосанітарний прикордонний контроль на кордоні застосовується відповідно до порядку про вибірковий фітосанітарний контроль, що затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері карантину рослин, до початку нового календарного року на наступний рік.
Порядком про вибірковий фітосанітарний контроль встановлюються, враховуючи результати аналізу ризиків відповідно до вимог статті 17 цього Закону, спеціально визначені відсотки вантажів з об’єктами регулювання за категоріями:
живі рослини будь-якого походження;
продукти рослинного походження;
інші об’єкти регулювання будь-якого походження.
Стаття 46. Фітосанітарний контроль вантажів з об’єктами регулювання, що експортуються, імпортуються або реекспортуються
Імпорт, експорт, реекспорт об’єктів регулювання, включених до переліку об’єктів регулювання для цілей імпорту, експорту та реекспорту, здійснюється в супроводі оригіналу фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт та/або іншої документації за запитом країни призначення.
Фітосанітарний сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт видається державним фітосанітарним інспектором не раніше, ніж за 14 діб до дати переміщення об’єктів регулювання на підставі проведених фітосанітарних процедур. Фітосанітарний сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт також може видаватися на рослини, продукти рослинного походження, місця зберігання, упаковки, засоби перевезення, контейнери, ґрунт та будь-які інші організми, об’єкти або матеріали, здатні переносити чи поширювати регульовані шкідливі організми, не включені до переліку об’єктів регулювання для цілей імпорту, експорту та реекспорту, за запитом особи, яка здійснює переміщення вантажу з такими об’єктами.
Державний фітосанітарний інспектор зобов’язаний видати заявнику фітосанітарний сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт чи прийняти рішення про відмову у його видачі протягом 24 годин після завершення завантаження транспортного засобу. Завершення завантаження транспортного засобу фіксується шляхом направлення власником вантажу або уповноваженою ним особою письмового повідомлення про початок завантаження транспортного засобу до відповідного територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, із зазначенням інформації про транспортний засіб, вантаж, запланований час та дату завершення завантаження.
Рішення про відмову у видачі фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт надається особі у письмовій формі.
…
Заява про оскарження рішення про відмову у видачі фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт подається до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері карантину рослин, у строк, що не перевищує 10 днів після одержання відповідного рішення. Заява розглядається не пізніше двох робочих днів після її подання.
Про результати розгляду заявник повідомляється у письмовій формі.
Особа, яка у встановленому порядку надала державному фітосанітарному інспектору всі необхідні документи та здійснила оплату і не отримала у визначені терміни рішення про видачу або відмову у видачі фітосанітарного сертифіката або фітосанітарного сертифіката на реекспорт, має право здійснити задеклароване переміщення об’єктів регулювання та отримати відшкодування шкоди, завданої внаслідок неотримання такого рішення.
Фітосанітарнй сертифікат або фітосанітарний сертифікат на реекспорт повинен мати серійний номер та відповідати типовим сертифікатам міжнародних організацій і в разі потреби містити додаткову декларацію, визначену країною призначення.