Набрання чинності: 01.01.2018
Стаття 6. Державна політика у сфері автомобільних доріг
Державну політику і стратегію розвитку всіх видів
автомобільних доріг на території України здійснює центральний
орган виконавчої влади у галузі транспорту.
Стаття 8. Класифікація автомобільних доріг загального
користування
Автомобільні дороги загального користування поділяються на
автомобільні дороги державного та місцевого значення.
Автомобільні дороги державного значення підрозділяються на
міжнародні, національні, регіональні та територіальні.
До міжнародних автомобільних доріг належать дороги, що
суміщаються з міжнародними транспортними коридорами та/або входять до Європейської мережі основних, проміжних, з’єднувальних автомобільних доріг та відгалужень, мають відповідну міжнародну індексацію і забезпечують міжнародні автомобільні перевезення.
До національних автомобільних доріг належать автомобільні
дороги, що суміщені з національними транспортними коридорами і не належать до міжнародних автомобільних доріг, та автомобільні
дороги, що з’єднують столицю України – місто Київ,
адміністративний центр Автономної Республіки Крим, адміністративні центри областей, місто Севастополь між собою, великі промислові і культурні центри з міжнародними автомобільними дорогами.
До регіональних автомобільних доріг належать автомобільні
дороги, що з’єднують дві або більше областей між собою,
автомобільні дороги, що з’єднують основні міжнародні автомобільні
пункти пропуску через державний кордон, морські та авіаційні порти міжнародного значення, найважливіші об’єкти національної
культурної спадщини, курортні зони з міжнародними та національними автомобільними дорогами.
До територіальних автомобільних доріг належать автомобільні
дороги, що з’єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і областей з адміністративними центрами районів, містами обласного значення, міста обласного значення між собою,
адміністративні центри районів між собою, а також автомобільні
дороги, що з’єднують з дорогами державного значення основні
аеропорти, морські та річкові порти, залізничні вузли, об’єкти
національно-культурного надбання та курортного і природно-заповідного фонду, автомобільні пункти пропуску міжнародного та міждержавного значення через державний кордон.
Перелік доріг державного значення, у тому числі їх ділянок, що суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів і фінансуються з державного бюджету, затверджує Кабінет Міністрів України один раз на три роки.
Автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні
та районні.
До обласних автомобільних доріг належать автомобільні дороги,
що з’єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і
областей з іншими населеними пунктами в межах Автономної
Республіки Крим чи області та із залізничними станціями,
аеропортами, річковими портами, пунктами пропуску через державний кордон, місцями відпочинку і не належать до доріг державного значення.
До районних автомобільних доріг належать автомобільні дороги,
що з’єднують адміністративні районні центри з іншими населеними
пунктами, інші населені пункти між собою, з підприємствами,
об’єктами культурного значення, іншими дорогами загального
користування у межах району.
Перелік доріг місцевого значення, у тому числі їх ділянок, що
суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів,
затверджують Рада міністрів Автономної Республіки Крим та обласні
державні адміністрації один раз на три роки.
Стаття 9. Складові автомобільної дороги загального
користування
Складовими автомобільної дороги загального користування у
межах смуги відведення є: земляне полотно, проїзна частина,
дорожнє покриття, смуга руху, споруди дорожнього водовідводу,
штучні споруди, інженерне облаштування: спеціальні споруди та
засоби, призначені для забезпечення безпечних та зручних умов руху (освітлення, технологічного зв’язку, вимірювання вагових і
габаритних параметрів транспортних засобів, примусового зниження швидкості руху), об’єкти дорожнього сервісу та архітектурне облаштування: архітектурні споруди та декоративні насадження, що призначені для забезпечення естетичного вигляду автомобільних доріг; технічні засоби організації дорожнього руху,
автопавільйони, лінійні споруди і комплекси, що забезпечують
функціонування і збереження доріг; елементи санітарного
облаштування; зелені насадження.
Розміщення інших об’єктів у межах смуги відведення без
погодження з власниками доріг не допускається.
До складових автомобільної дороги загального користування, що
знаходяться за межами смуги відведення, належать об’єкти
дорожнього сервісу, архітектурне облаштування, будівлі та споруди, що забезпечують її функціонування: виробничі бази та придорожні кар’єри, лінійні жилі будинки, лінійні та інші споруди для виконання ремонтів та утримання доріг, їх збереження і контролю дорожнього руху, комплекси дорожнього сервісу; поромні переправи, снігозахисні споруди, протилавинні і протисельові споруди, уловлювальні з’їзди; майданчики для стоянки транспортних засобів, відпочинку, видові, для складування дорожньо-будівельних та інших матеріалів; нагірні канави, випарні басейни, відкриті та закриті дренажні системи.
Стаття 10. Державне управління автомобільними
дорогами загального користування
Державне управління автомобільними дорогами загального
користування здійснює Державна служба автомобільних доріг України, що є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через керівника центрального органу виконавчої влади у галузі транспорту і який має свої органи управління на місцях.
Стаття 11. Основні обов’язки органу державного
управління автомобільними дорогами загального користування
Основними обов’язками органу державного управління
автомобільними дорогами загального користування є:
1) розроблення державної стратегії та програм розвитку
дорожнього господарства, забезпечення їх фінансування та
виконання;
2) розроблення пропозицій щодо фінансування та здійснення
контролю за цільовим використанням бюджетних коштів;
3) розроблення заходів щодо інтеграції автомобільних доріг
загального користування до міжнародної мережі автомобільних доріг та гармонізація технічних норм і правил з вимогами міжнародного законодавства;
4) розробка та реалізація заходів з безпеки дорожнього руху;
5) забезпечення безперервних, безпечних, економічних та
зручних умов руху транспортних засобів з нормативними технічними характеристиками і навантаженнями;
6) організація будівництва, реконструкції, ремонту та
утримання автомобільних доріг за встановленими для них
будівельними нормами, державними стандартами і нормами;
7) здійснення державного регулювання та контролю у сфері
дорожнього господарства відповідно до законодавства;
8) розробка нормативів та методик визначення витрат,
пов’язаних з будівництвом, реконструкцією, ремонтом та утриманням автомобільних доріг загального користування;
9) забезпечення технічного нагляду за станом автомобільних
доріг;
10) виявлення аварійно-небезпечних місць (ділянок) та місць
концентрації дорожньо-транспортних пригод на автомобільних дорогах і здійснення заходів щодо їх ліквідації;
11) забезпечення дотримання норм природоохоронного
законодавства у процесі будівництва, реконструкції, ремонту та
утримання автомобільних доріг;
12) завчасне оповіщення користувачів автомобільних доріг про
строки та порядок тимчасового обмеження або припинення руху
транспортних засобів;
13) забезпечення належного маршрутного орієнтування
користувачів автомобільних доріг;
14) забезпечення сталого функціонування автомобільних доріг у
зимовий період;
15) озеленення смуги відведення автомобільних доріг;
16) здійснення статистичного обліку та паспортизації
автомобільних доріг.
Стаття 12. Основні права органу державного управління
автомобільними дорогами загального користування
Орган державного управління автомобільними дорогами
загального користування має право:
1) вимагати від користувачів автомобільних доріг виконання
вимог цього Закону та інших законодавчих та нормативно-правових актів України, що регулюють функціонування автомобільних доріг загального користування;
2) вносити пропозиції щодо створення державних комісій з
питань відчуження земель приватної та комунальної власності для
будівництва або реконструкції автомобільних доріг;
3) залучати в установленому порядку спеціалістів центральних
та місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ і
організацій для розгляду питань, що належать до його компетенції;
4) утворювати, у разі потреби, за погодженням з іншими
центральними органами виконавчої влади комісії, експертні та
консультативні ради, робочі групи;
5) вимагати дотримання норм природоохоронного законодавства
учасниками дорожнього руху та ініціювати притягнення до
адміністративної відповідальності за забруднення та засмічення
автомобільної дороги і смуги її відведення;
6) одержувати в установленому порядку від центральних і
місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого
самоврядування інформацію, документи та матеріали, необхідні для
виконання своїх функціональних обов’язків;
7) вимагати від користувачів автомобільних доріг
відшкодування збитків, завданих автомобільним дорогам та їх
складовим;
8) обмежувати або забороняти рух транспортних засобів,
навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження;
9) встановлювати за погодженням з відповідними державними
органами з безпеки дорожнього руху тимчасові обмеження руху
транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на
автомобільних дорогах загального користування;
10) обмежувати або забороняти з повідомленням відповідного
підрозділу Національної поліції рух транспортних засобів у разі
виникнення загрози життю або здоров’ю учасників дорожнього руху, безпеці вантажів або можливості заподіяння пошкоджень
автомобільним дорогам загального користування, у тому числі за
складних погодних умов;
11) координувати страхування автомобільних доріг, штучних
споруд та відповідальність за відшкодування збитків користувачам
автомобільних доріг загального користування;
12) приймати рішення щодо введення відповідних обмежень у
русі, вирубки дерев або інших зелених насаджень у смузі відведення автомобільної дороги загального користування, якщо це пов’язано із забезпеченням безпеки дорожнього руху та виконанням робіт з розширення доріг, а за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції – рішення щодо запровадження необхідних заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних стандартів, норм, правил, у тому числі шляхом упровадження необхідних технічних засобів організації дорожнього руху;
13) контролювати стан вулиць і доріг міст та інших населених
пунктів, що суміщаються з автомобільними дорогами загального
користування та входять до Єдиної транспортної системи України, та здійснювати заходи щодо забезпечення їх належного стану;
14) приймати за погодженням з відповідним підрозділом
Національної поліції рішення щодо демонтування технічних засобів
та рекламоносіїв, що встановлені в межах смуги відведення
автомобільної дороги з порушенням вимог цього Закону та інших
нормативно-правових актів.
Стаття 20. Основні права органів місцевого самоврядування щодо управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів
Органи місцевого самоврядування в частині управління
функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право:
1) вимагати від учасників дорожнього руху виконання вимог
нормативно-правових актів України, що регулюють функціонування
вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, у тому числі
забезпечення їх належного санітарного стану;
2) вимагати відшкодування збитків, завданих діями водіїв,
пасажирів та пішоходів вулицям і дорогам міст та інших населених
пунктів;
3) вимагати дотримання норм природоохоронного законодавства
учасниками дорожнього руху та ініціювати притягнення до
адміністративної відповідальності за забруднення та засмічення
вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;
4) встановлювати за погодженням з відповідними державними
органами з безпеки дорожнього руху тимчасові обмеження на рух
транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на
вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів;
5) вимагати відшкодування збитків, завданих закриттям руху
понад встановлені терміни виконання робіт на вулицях і дорогах
міст та інших населених пунктів;
6) координувати страхування штучних споруд, інженерних
комунікацій, а також відповідальності за відшкодування збитків
користувачам вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;
7) обмежувати або забороняти рух транспортних засобів,
навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження;
8) здійснювати капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг
населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних
доріг державного значення, за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів (як співфінансування на договірних засадах).
Стаття 27. Віднесення та порядок переведення автомобільних доріг загального користування до розряду платних
Віднесення автомобільних доріг загального користування та
окремих їх ділянок, у тому числі мостових переходів, до розряду
платних здійснюється з урахуванням державної стратегії розвитку
мережі автомобільних доріг України на підставі окремого закону.
Подання до Кабінету Міністрів України про віднесення
автомобільної дороги загального користування до розряду платних здійснює орган державного управління автомобільними дорогами за погодженням з органами місцевого самоврядування, по території яких проходить ця автомобільна дорога, на підставі техніко-економічного обґрунтування та/або проектно-кошторисної документації.
Автомобільні дороги відносять до розряду платних лише за
умови їх суттєвого удосконалення та забезпечення альтернативного проїзду транспортних засобів безоплатними автомобільними дорогами.
Платні автомобільні дороги загального користування
залишаються в державній власності, не підлягають приватизації,
стосовно них не можуть вчинятися дії, наслідком яких може бути
відчуження доріг з державної власності.
Стаття 28. Контроль стану платних автомобільних
доріг загального користування
Контроль стану платних автомобільних доріг загального
користування, умов руху та справляння плати за проїзд ними
здійснюється органом державного управління автомобільними дорогами загального користування.
Стаття 30. Забезпечення функціонування платних
автомобільних доріг загального користування
Функціонування платних автомобільних доріг загального
користування забезпечують державні дорожні підприємства, що
належать до сфери управління органу державного управління
автомобільними дорогами загального користування, або концесіонери.
Орган державного управління автомобільними дорогами
загального користування щороку проводить перевірку щодо
відповідності стану та використання платної дороги встановленим
вимогам та надає пропозиції щодо притягнення винних у порушенні правил і норм утримання дороги до відповідальності.
Стаття 36. Порядок використання автомобільних доріг
у випадках, не пов’язаних з основним їх призначенням
Порядок використання автомобільних доріг загального
користування для проведення народних гулянь та інших масових
заходів визначають місцеві органи виконавчої влади та органи
місцевого самоврядування за погодженням з органами державного
управління автомобільними дорогами та відповідними державними
органами з безпеки дорожнього руху.
Спортивні змагання (кроси, автоперегони, велоперегони тощо)
на автомобільних дорогах проводяться з дозволу державних органів управління автомобільними дорогами та відповідних державних органів з безпеки дорожнього руху в порядку, передбаченому законодавством.
Стаття 43. Стандарти та норми з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг
Стандартизація будівництва, реконструкції, ремонту та
утримання автомобільних доріг спрямовується на:
здійснення єдиної державної технічної політики;
захист інтересів держави і користувачів автомобільних доріг
стосовно дотримання будівельних норм і правил у процесі
будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних
доріг;
забезпечення безпеки дорожнього руху та зменшення шкідливого
впливу на довкілля, а також функціонування автомобільних доріг з
урахуванням ризику виникнення природних і техногенних катастроф та інших надзвичайних ситуацій;
удосконалення нормативно-правової бази функціонування мережі
автомобільних доріг, виконання робіт та надання послуг;
забезпечення обороноздатності та мобілізаційної готовності
держави.
Стаття 44. Розробка та затвердження стандартів і норм
Розробка стандартів і норм з будівництва, реконструкції,
ремонту та утримання автомобільних доріг проводиться органом
державного управління автомобільними дорогами за погодженням з відповідними державними органами з безпеки дорожнього руху.
Затвердження державних стандартів з будівництва,
реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг
здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері технічного регулювання.
Стаття 49. Відповідальність за порушення законодавства про автомобільні дороги
Власники і користувачі автомобільних доріг, винні у порушенні
цього Закону, несуть відповідальність згідно із законом.
Стаття 6. Державна політика у сфері автомобільних доріг
Державну політику і стратегію розвитку всіх видів автомобільних доріг на території України здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.
Експлуатаційне утримання автомобільних доріг загального користування та інших видів автомобільних доріг може здійснюватися на основі довгострокових (до семи років) договорів (контрактів) про утримання автомобільних доріг загального користування за принципом забезпечення їх експлуатаційного стану відповідно до нормативно-правових актів, норм та стандартів.
Істотними умовами такого договору є:
предмет договору;
ціна договору, порядок її коригування та застосування штрафних санкцій;
порядок оплати виконаних робіт та джерела фінансування;
розмір та порядок використання гарантійної суми (притримання) та резервної суми;
строки початку та закінчення виконання робіт;
порядок виконання та вимоги до організації робіт;
порядок приймання-передачі виконаних робіт;
права та обов’язки сторін;
умови страхування ризиків;
порядок забезпечення робіт проектною документацією та матеріальними ресурсами;
порядок залучення субпідрядників;
порядок здійснення замовником контролю якості ресурсів та виконаних робіт;
гарантійні обов’язки підрядника, порядок усунення недоліків;
відповідальність сторін за порушення умов договору;
відповідальність за шкоду, завдану внаслідок дорожньо-транспортної пригоди і зупинки руху;
спеціальні умови.
Типова форма договору (контракту) про утримання автомобільних доріг затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.
Збереження та розвиток мережі автомобільних доріг загального користування мають для держави пріоритетне значення. З метою активізації інвестиційної діяльності, підвищення якості та ефективності дорожнього будівництва під час будівництва та реконструкції автомобільних доріг можуть застосовуватися принципи та умови контрактів Міжнародної федерації інженерів-консультантів (FIDIС) у порядку, що затверджується Кабінетом Міністрів України.
Для забезпечення постійного незалежного аудиту (оцінки) технічного стану автомобільних доріг та якості дорожніх робіт можуть залучатися кваліфіковані інженери-консультанти у сфері дорожнього будівництва, акредитовані у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Стаття 8. Класифікація автомобільних доріг загального
користування
Автомобільні дороги загального користування поділяються на
автомобільні дороги державного та місцевого значення.
Автомобільні дороги державного значення підрозділяються на
міжнародні, національні, регіональні та територіальні.
До міжнародних автомобільних доріг належать дороги, що
суміщаються з міжнародними транспортними коридорами та/або входять до Європейської мережі основних, проміжних, з’єднувальних автомобільних доріг та відгалужень, мають відповідну міжнародну індексацію і забезпечують міжнародні автомобільні перевезення.
До національних автомобільних доріг належать автомобільні
дороги, що суміщені з національними транспортними коридорами і не належать до міжнародних автомобільних доріг, та автомобільні
дороги, що з’єднують столицю України – місто Київ,
адміністративний центр Автономної Республіки Крим, адміністративні центри областей, місто Севастополь між собою, великі промислові і культурні центри з міжнародними автомобільними дорогами.
До регіональних автомобільних доріг належать автомобільні
дороги, що з’єднують дві або більше областей між собою,
автомобільні дороги, що з’єднують основні міжнародні автомобільні
пункти пропуску через державний кордон, морські та авіаційні порти міжнародного значення, найважливіші об’єкти національної
культурної спадщини, курортні зони з міжнародними та національними автомобільними дорогами.
До територіальних автомобільних доріг належать автомобільні
дороги, що з’єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і областей з адміністративними центрами районів, містами обласного значення, міста обласного значення між собою,
адміністративні центри районів між собою, а також автомобільні
дороги, що з’єднують з дорогами державного значення основні
аеропорти, морські та річкові порти, залізничні вузли, об’єкти
національно-культурного надбання та курортного і
природно-заповідного фонду, автомобільні пункти пропуску
міжнародного та міждержавного значення через державний кордон.
Перелік доріг державного значення, у тому числі їх ділянок, що суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів і фінансуються з державного бюджету, затверджує
Кабінет Міністрів України один раз на три роки за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства.
Автомобільні дороги місцевого значення поділяються на обласні
та районні.
До обласних автомобільних доріг належать автомобільні дороги,
що з’єднують адміністративні центри Автономної Республіки Крим і
областей з іншими населеними пунктами в межах Автономної
Республіки Крим чи області та із залізничними станціями,
аеропортами, річковими портами, пунктами пропуску через державний кордон, місцями відпочинку і не належать до доріг державного значення.
До районних автомобільних доріг належать автомобільні дороги,
що з’єднують адміністративні районні центри з іншими населеними
пунктами, інші населені пункти між собою, з підприємствами,
об’єктами культурного значення, іншими дорогами загального
користування у межах району.
Перелік доріг місцевого значення, у тому числі їх ділянок, що
суміщаються з вулицями міст та інших населених пунктів,
затверджують Рада міністрів Автономної Республіки Крим та обласні
державні адміністрації один раз на три роки.
Стаття 9. Складові автомобільної дороги загального користування
Складовими автомобільної дороги загального користування у межах смуги відведення є: земляне полотно; проїзна частина; дорожнє покриття; смуга руху; споруди дорожнього водовідводу та водоочисні споруди; споруди шумозахисні; штучні споруди; засоби технологічного зв’язку; інженерне облаштування: спеціальні споруди та засоби, призначені для забезпечення безпечних та зручних умов руху (освітлення, стаціонарні комплекси вимірювання вагових і габаритних параметрів транспортних засобів, примусового зниження швидкості руху); архітектурне облаштування: архітектурні споруди та декоративні насадження, призначені для забезпечення естетичного вигляду автомобільних доріг; технічні засоби організації дорожнього руху, автопавільйони, лінійні споруди і комплекси, що забезпечують функціонування і збереження доріг; елементи санітарного облаштування; зелені насадження; спеціально облаштовані місця для зупинки маршрутних транспортних засобів.
Об’єкти дорожнього сервісу не є складовими частинами автомобільної дороги загального користування, крім випадків, якщо замовником їх будівництва чи розміщення у межах смуги відведення автомобільних доріг загального користування є власник чи орган управління цих автомобільних доріг загального користування.
Розміщення інших об’єктів у межах смуги відведення без дозволу власників доріг, органів, що здійснюють управління автомобільними дорогами, забороняється.
Складовими автомобільної дороги загального користування за межами смуги відведення є: архітектурне облаштування; споруди, призначені для збереження автомобільних доріг і контролю дорожнього руху; споруди дорожнього водовідводу та водоочисні споруди; споруди шумозахисні; поромні переправи, снігозахисні споруди, протилавинні і протиселеві споруди; уловлювальні з’їзди; нагірні канави; випарні басейни; відкриті та закриті дренажні системи.
Стаття 10. Управління автомобільними дорогами загального користування
Органами, що здійснюють управління автомобільними дорогами загального користування, є:
центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства;
центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення;
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні та Севастопольська міська державні адміністрації.
Стаття 11. Повноваження центральних органів виконавчої влади щодо управління автомобільними дорогами
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, належить:
1) формування державної політики у сфері дорожнього господарства та забезпечення управління автомобільними дорогами загального користування;
2) забезпечення нормативно-правового регулювання у сфері дорожнього господарства, нормування у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування згідно із Законом України “Про будівельні норми” та іншими актами законодавства, розроблення пропозицій щодо їх удосконалення та внесення в установленому порядку проектів законодавчих актів, актів Президента України та Кабінету Міністрів України;
3) розроблення заходів щодо інтегрування автомобільних доріг загального користування в міжнародну мережу автомобільних доріг та забезпечення гармонізації технічних норм і правил з вимогами міжнародного законодавства;
4) погодження переліків об’єктів та обсягів бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування державного значення;
5) розроблення проектів державних цільових програм розвитку дорожнього господарства.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, належить:
1) розроблення пропозицій щодо формування та реалізації державної політики (стратегії) у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, програм розвитку дорожнього господарства;
2) організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення відповідно до державних будівельних норм і стандартів, а також переліків об’єктів та обсягів бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію та капітальний ремонт автомобільних доріг загального користування, затверджених Кабінетом Міністрів України;
3) забезпечення належного маршрутного орієнтування користувачів автомобільних доріг загального користування державного значення;
4) забезпечення сталого функціонування автомобільних доріг загального користування державного значення;
5) озеленення смуги відведення автомобільних доріг загального користування державного значення;
6) ведення статистичного обліку та паспортизації автомобільних доріг загального користування державного значення та штучних споруд на них;
7) здійснення контролю за станом автомобільних доріг загального користування державного значення, виявлення аварійно-небезпечних місць (ділянок) та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод і здійснення заходів щодо їх ліквідації;
8) забезпечення фінансування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування державного значення;
9) внесення пропозицій щодо формування та реалізації державної політики з питань безпеки дорожнього руху;
10) розроблення та участь у реалізації заходів з безпеки дорожнього руху.
Стаття 12. Повноваження Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та Севастопольської міської державних адміністрацій щодо управління автомобільними дорогами загального користування місцевого значення
До повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних та Севастопольської міської державних адміністрацій належить:
1) розроблення пропозицій щодо формування та реалізації державної політики (стратегії) у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування місцевого значення, програм розвитку дорожнього господарства;
2) організація будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення відповідно до державних будівельних норм і стандартів та переліків об’єктів та обсягів бюджетних коштів, передбачених місцевими бюджетами;
3) забезпечення належного маршрутного орієнтування користувачів автомобільних доріг загального користування місцевого значення;
4) забезпечення сталого функціонування автомобільних доріг загального користування місцевого значення;
5) озеленення смуги відведення автомобільних доріг загального користування місцевого значення;
6) ведення статистичного обліку та паспортизації автомобільних доріг загального користування місцевого значення та штучних споруд на них;
7) здійснення контролю за станом автомобільних доріг загального користування місцевого значення, виявлення аварійно-небезпечних місць (ділянок) та місць концентрації дорожньо-транспортних пригод і здійснення заходів щодо їх ліквідації;
8) забезпечення фінансування та розвитку мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення.
Стаття 20. Основні права органів місцевого самоврядування щодо управління функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів
Органи місцевого самоврядування в частині управління
функціонуванням і розвитком вулиць і доріг міст та інших населених пунктів мають право:
1) вимагати від учасників дорожнього руху виконання вимог
нормативно-правових актів України, що регулюють функціонування
вулиць і доріг міст та інших населених пунктів, у тому числі
забезпечення їх належного санітарного стану;
2) вимагати відшкодування збитків, завданих діями водіїв,
пасажирів та пішоходів вулицям і дорогам міст та інших населених
пунктів;
3) вимагати дотримання норм природоохоронного законодавства
учасниками дорожнього руху та ініціювати притягнення до
адміністративної відповідальності за забруднення та засмічення
вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;
4) встановлювати за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції тимчасові обмеження на рух
транспортних засобів при проведенні ремонтних та інших робіт на
вулицях і дорогах міст та інших населених пунктів;
5) вимагати відшкодування збитків, завданих закриттям руху
понад встановлені терміни виконання робіт на вулицях і дорогах
міст та інших населених пунктів;
6) координувати страхування штучних споруд, інженерних
комунікацій, а також відповідальності за відшкодування збитків
користувачам вулиць і доріг міст та інших населених пунктів;
7) обмежувати або забороняти рух транспортних засобів,
навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, визначені для них державними стандартами, у разі відсутності відповідного спеціального погодження;
8) здійснювати капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг
населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних
доріг державного значення, за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів (як співфінансування на договірних засадах).
Стаття 27. Віднесення та порядок переведення автомобільних доріг загального користування до розряду платних
Віднесення автомобільних доріг загального користування та
окремих їх ділянок, у тому числі мостових переходів, до розряду
платних здійснюється з урахуванням державної стратегії розвитку
мережі автомобільних доріг України на підставі окремого закону.
Подання до Кабінету Міністрів України про віднесення автомобільної дороги загального користування до розряду платних вносить центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними та Севастопольською міською державними адміністраціями, територіями яких проходить така автомобільна дорога, на підставі проектної документації.
Автомобільні дороги відносять до розряду платних лише за
умови їх суттєвого удосконалення та забезпечення альтернативного проїзду транспортних засобів безоплатними автомобільними дорогами.
Платні автомобільні дороги загального користування
залишаються в державній власності, не підлягають приватизації,
стосовно них не можуть вчинятися дії, наслідком яких може бути
відчуження доріг з державної власності.
Стаття 28. Контроль стану платних автомобільних
доріг загального користування
Контроль стану платних автомобільних доріг загального користування державного значення, умов руху та контроль за справлянням плати за проїзд ними здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення.
Контроль стану платних автомобільних доріг загального користування місцевого значення, умов руху та контроль за справлянням плати за проїзд ними здійснюються Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними та Севастопольською міською державними адміністраціями.
Стаття 30. Забезпечення експлуатації платних автомобільних доріг загального користування
Експлуатація платних автомобільних доріг загального користування забезпечується в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Стаття 32-1. Оповіщення про тимчасове обмеження або припинення руху транспортних засобів на автомобільних дорогах
Оповіщення користувачів автомобільних доріг про строки та порядок тимчасового обмеження або припинення руху транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування державного значення забезпечується центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення, а на автомобільних дорогах загального користування місцевого значення – Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними та Севастопольською міською державними адміністраціями.
Оповіщення користувачів автомобільних доріг загального користування про строки та порядок тимчасового обмеження або припинення руху транспортних засобів здійснюється шляхом встановлення за погодженням із відповідним підрозділом Національної поліції на відповідній ділянці автомобільної дороги інформаційно-вказівних дорожніх знаків із зазначенням строку, причини обмеження чи припинення руху і маршруту об’їзду, а також розміщення інформації про це на офіційному веб-сайті відповідного органу:
не пізніше ніж за сім діб до введення в дію планового обмеження або припинення руху транспортних засобів;
не пізніше ніж за одну добу після введення в дію аварійного обмеження або припинення руху транспортних засобів.
Порядок оповіщення користувачів автомобільних доріг загального користування про стан аварійності на автомобільних дорогах, дорожнього покриття, тимчасового обмеження або припинення руху, а також гідрометеорологічних та інших умов дорожнього руху встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства, за погодженням з Національною поліцією.
Стаття 36. Порядок використання автомобільних доріг
у випадках, не пов’язаних з основним їх призначенням
Порядок використання автомобільних доріг загального
користування для проведення народних гулянь та інших масових
заходів визначають місцеві органи виконавчої влади та органи
місцевого самоврядування за погодженням з відповідним підрозділом Національної поліції, а використання автомобільних доріг загального користування державного значення – також із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення.
Спортивні змагання (кроси, автоперегони, велоперегони тощо) на автомобільних дорогах загального користування місцевого значення проводяться за погодженням із Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними та Севастопольською міською державними адміністраціями і відповідним підрозділом Національної поліції, а на автомобільних дорогах загального користування державного значення – також за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері дорожнього господарства та управління автомобільними дорогами загального користування державного значення.
Стаття 43. Стандарти та норми з будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг
Нормування та стандартизація у будівництві, реконструкції, ремонті та утриманні автомобільних доріг спрямовується на:
здійснення єдиної державної технічної політики;
захист інтересів держави і користувачів автомобільних доріг
стосовно дотримання будівельних норм і правил у процесі
будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних
доріг;
забезпечення безпеки дорожнього руху та зменшення шкідливого
впливу на довкілля, а також функціонування автомобільних доріг з
урахуванням ризику виникнення природних і техногенних катастроф та інших надзвичайних ситуацій;
удосконалення нормативно-правової бази функціонування мережі
автомобільних доріг, виконання робіт та надання послуг;
забезпечення обороноздатності та мобілізаційної готовності
держави.
Стаття 44. Розробка та затвердження стандартів і норм
Розроблення та затвердження (прийняття) будівельних норм і стандартів у сфері будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування здійснюються згідно із законами України “Про будівельні норми” та “Про стандартизацію”.
Стаття 49. Відповідальність за порушення
законодавства про автомобільні дороги
Власники доріг, органи, що здійснюють управління автомобільними дорогами, та користувачі автомобільних доріг, винні у порушенні вимог цього Закону, несуть відповідальність згідно із законом.